Våra åtaganden för 2030
Vår planet
- Skapa fullständig transparens för alla produkter
- Skaffa tredjepartscertifieringar för alla produkter där det är möjligt
- Arbeta mot CO2-neutralitet
-
Vår planet
Åtgärder 2022
Skapa fullständig transparens för alla produkter
- Fortsätt att utveckla presentationer av produktion och leverantörer. Vi vill dela vår gemensamma resa mot hållbarhet, inklusive alla utmaningar vi möter på vägen och de beslut vi tar för att övervinna dem. Läs våra presentationer av produktion och leverantörer
- 'RESPONSIBLE' etikett på produkter. Produkter med denna etikett är antingen tillverkade med ansvarsfulla, återvunna material eller har någon av följande certifieringar: GOTS, OCS eller FSC™.
Vi arbetar kontinuerligt för att öka antalet ansvarsfulla produkter i våra kollektioner.
Skaffa tredjepartscertifieringar för alla produkter där det är möjligt
- Öka mängden certifieringar. Idag arbetar vi med FSC™, GOTS, OCS och BSCI-certifiering. Under 2022 siktar vi på att bli GRS-certifierade. Vi kan använda denna certifiering för exempelvis PET-garn textilprodukter (garn gjort av återvunna plastflaskor). Läs mer om vår certifiering och testning
Arbeta mot CO2-neutralitet
- Sätta mål för att förbättra CO2-avtrycket. Vi kommer att identifiera våra 30 främsta produktserier och kartlägga deras leverantörer. I samarbete med danska konsulter, Målbar, kommer vi sedan att genomföra en CO2-analys med hjälp av Målbar's klimatscreeningsverktyg för att mäta påverkan från råmaterial till slutprodukt. De data vi får kommer att hjälpa oss att sätta mål för att minska CO2-avtrycket på de produkter vi producerar mest av.
- Minska transport med flyg. Under 2020 fördubblades vår flygtransport från 2% till 4% på grund av förseningar orsakade av COVID-19-pandemin. Detta minskades återigen under 2021. Under 2022 siktar vi på att minska transport med flyg till 1%. Läs mer om vår frakt och transport
Vårt Samhälle
- Skapa värde på alla nivåer: människor, planet, vinst & syfte
- Inspirera kunder till ansvarsfulla val
- Ge tillbaka till lokalsamhällen för att stödja bättre hem
-
Vårt Samhälle
Åtgärder 2022
Skapa värde på alla nivåer: människor, planet, vinst & syfte
- Sätta tydliga mål på alla parametrar. Vi har börjat processen att mäta på andra parametrar än vinst, såsom våra anställdas välbefinnande och vår påverkan på miljön. Insikter och data kommer att hjälpa oss att definiera var förbättringar kan göras och större värde uppnås.
Inspirera kunder till ansvarsfulla val
- Inspirera genom kampanjer och kommunikation. Vi kommer att fortsätta inspirera människor till ansvarsfulla val, genom att bjuda in till dialog och öppet dela vår kunskap om ansvar och hållbarhet i all vår kommunikation. Detta inkluderar att klargöra ansvar på produktnivå över alla kontaktpunkter, inklusive etiketter, hänglappar, produktbeskrivningar, faktablad och sociala kanaler.
- Våra produktkataloger. Vi har påbörjat den löpande processen att definiera de mest användbara och hållbara sätten att presentera våra produkter och vårt varumärke.
Ge tillbaka till lokalsamhällen för att stödja bättre hem
- Att bidra positivt till världen omkring oss har alltid varit av stor vikt. Vi tar steg mot att öka donationer och sociala initiativ som är nära kopplade till vår kärna: att hjälpa människor skapa utrymme för att vara bekväma och känna sig hemma.
ferm LIVING har samarbetat med Röda Korset för att stödja dem som har förlorat sina hem till följd av kriget i Ukraina. Vi donerar en fast summa per företagsanställd på årsbasis, vilket hjälper till att stödja människor som reparerar skadade hem, tillhandahåller värmelösningar för fördrivna personer i flyktingcenter och distribuerar filtar och annan varm sovutrustning till de mest utsatta familjerna.
Vår Familj
- Bibehålla en stark kultur med tydliga värderingar
- Vårda långvariga relationer byggda på förtroende och respekt
- Ge oss alla möjligheten att lära och växa tillsammans
-
Vår Familj
Åtgärder 2022
Bibehålla en stark kultur med tydliga värderingar
- Aktivera våra värderingar. Vi är en nära familj av kollegor, partners och leverantörer som gör det vi gör med hela vårt hjärta och baserat på samma ideal. Vi har definierat och formulerat de värderingar som vi lever efter och arbetar aktivt för att se till att de omfamnas av alla.
- Ansvarsfulla anställda. Som en del av att integrera ansvarstänkande och beteende i kärnan av vår verksamhet, har vi införlivat våra synpunkter och förväntningar på ansvar och hållbarhet som en viktig del av jobbintervjuer.
- Varumärkesöversyn. När vi går framåt är det viktigt för vår framgång att vårt agerande stämmer överens med vårt DNA och resonerar med människor internt och externt. Vi har påbörjat en process för att se över vår varumärkesgrund och pratar med människor i vår utökade familj för att få en tydlig bild av var vi gör bra ifrån oss och var vi kan göra bättre.
Vårda långvariga relationer byggda på förtroende och respekt
- Vårda vår utökade familj. Vi fortsätter att arbeta med våra partners och leverantörer på en grund av ömsesidigt värdeskapande, transparent kommunikation och omtänksamt beteende. Vi delar deras historier, arbetar tillsammans för att få certifieringar och inspirerar ständigt varandra att hitta bättre och mer hållbara sätt att göra affärer.
- Mäta kvarhållning och engagemangsgrad. Våra anställda är grunden för vår framgång. Vi vill att de ska känna sig engagerade och uppskattade, och vi vill att de ska stanna hos oss länge. Genom att mäta vår kvarhållnings- och engagemangsgrad hjälper det oss att tillhandahålla den bästa möjliga arbetsmiljön och bygga en stark grund med glada och engagerade anställda.
Ge oss alla möjligheten att lära och växa tillsammans
- Utforska möjligheter. På ferm LIVING lär och växer vi, som individer och som företag, genom att dela expertis, kunskap och goda idéer. Detta är särskilt viktigt för vår ansvarsambition, där vi behöver veta mycket mer än vad vi gör idag. Därför arbetar vi kontinuerligt med externa partners, såsom Märk, Målbar, UN Global Compact, Amfori, FSC™ och Röda Korset. Med deras unika expertis och kunskap utforskar vi tillsammans möjligheter och hittar lösningar för ett mer ansvarsfullt företagande och ett bättre liv.