Avbeställningar & returer

ÅNGERRÄTT
Privatpersoner har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar utan att ange någon anledning.

Ångerfristen är 14 dagar från den dag då du, eller en av dig utsedd tredje part, har eller har tagit emot den sista varan (14 dagar för reavaror).

Om du har beställt flera varor i en beställning och vi inte kan leverera varorna samtidigt, börjar ångerfristen löpa från den tidpunkt då du eller en annan person som du har valt har den sista varan i fysisk besittning.

Om fristen löper ut på en helgdag, den 5 juni, lördag, julafton eller nyårsdagen, förlängs fristen till nästa arbetsdag.

Delvis ångerrätt
Som regel gäller ångerrätten endast om hela köpet returneras. Vi erbjuder dock möjligheten att returnera ditt köp delvis, dvs. om du köpt en Trådkorg och en Plantlåda och du vill behålla Trådkorgen men returnera Plantlådan. Förfarandet och villkoren är desamma som när du ångrar hela beställningen. Vid delvis ångerrätt återbetalas dock inte fraktkostnaderna.

Hur du utnyttjar din ångerrätt
Du kan ångra beställningen genom att meddela oss detta. Vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär eller telefon +45 7022 7523 och meddela att du vill returnera.

Du kan inte utöva din ångerrätt genom att vägra ta emot varorna vid leverans eller genom att låta bli att hämta ut dem, utan att samtidigt meddela oss att du vill returnera.

Om du gör detta kommer vi omedelbart att bekräfta mottagandet av din ångeranmälan via e-post.

Ångerfristen anses vara iakttagen om du meddelar oss om ångrat köp innan tidsfristen löper ut.

Retur av varorna och returkostnader
Om du har ångrat ett köp måste du skicka eller leverera varorna till:

ferm LIVING
C/O DSV Solutions A/S
Mossvej 27
Port 682-696
8700 Horsens
Danmark

utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt ångrade köp. Tidsfristen anses vara iakttagen om du returnerar varorna innan 14 dagar har gått.

Varorna kan inte skickas mot postförskott eller utan distribution.

Porto samt eventuella andra kostnader i samband med returen såsom säker förpackning måste betalas av dig, kunden. Om ett paket inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att dra av de kostnader vi haft från köpesumman innan återbetalning. Observera att vissa transportörer tar ut en avgift om paketet inte hämtas ut.

Vid retur är du ansvarig för att varorna är väl förpackade. Du bär risken för varorna från och med leveransen. Du ansvarar för att paketet når vårt lager. Vi rekommenderar att du använder spårning så att du kan följa sändningen.

Vänligen notera: Returpaketet måste skickas med 'dörr till dörr'-leverans. Returpaket som levereras till paketombud kan inte behandlas och kommer att returneras till avsändaren.

Returkostnaderna i Danmark upp till 2 kg förväntas inte överstiga 80 DKK om varorna skickas som ett paket. Se mer på Post Nord eller GLS Danmark

Vissa varor kan – på grund av sin storlek – inte skickas med vanlig post och måste istället returneras via en specialtransportör. Detta gäller för de flesta möbler såsom hyllsystem, skrivbord, bord, sidobord, stolar, soffor, dagbäddar osv.

Kostnaden för retur med en specialtransportör börjar vanligtvis på 300-400 DKK. Returkostnaden beror på varans vikt och volym, samt avståndet. Vanligtvis finns det ett fast pris per kilometer. Observera att det kan finnas en prisskillnad beroende på vald transportör. Du kan få erbjudanden om priset för att returnera dina varor genom att kontakta en transportör.

Återbetalning

När du utnyttjar ångerrätten för hela köpet återbetalar vi alla betalningar från dig, inklusive eventuella standardfraktkostnader (ej returkostnader). Om du dock väljer en dyrare leveransform än vår standardleverans, återbetalar vi inte de extra kostnaderna som är förknippade med den dyrare leveransformen.

Vid delvis ångerrätt återbetalar vi inte fraktkostnaderna.

Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål och i varje fall senast 14 dagar från det datum då vi mottog ditt meddelande om ångrat köp. Vi förbehåller oss dock rätten att hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit de returnerade varorna, eller tills du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka artiklarna, beroende på vilket som är tidigast.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit de returnerade artiklarna eller tills du har skickat bevis på att du har returnerat produkterna.

Vi kommer att genomföra sådan kompensation via samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen (inklusive presentkort). Du kommer inte att debiteras några avgifter som en följd av återbetalningen i något fall.

Prövning av varorna och förpackning
Du är endast ansvarig för eventuell minskning av varornas värde som orsakats av hanteringen av varorna på annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper samt hur de fungerar. Du får undersöka varorna på samma sätt som man kan och får i en fysisk butik, men du får inte börja använda dem, t.ex. genom att ta bort eventuella klistermärken eller hänglappar. Om du har använt varorna på ett sätt som inte är tillåtet i en fysisk butik, vilket gör att vi inte kan sälja dem igen eller sälja dem till fullt pris igen, måste du räkna med att vi drar av värdeminskningen från din återbetalning. Om varorna inte längre har något marknadsvärde kommer vi inte att återbetala ditt köp.

Att sakna originalförpackning kan utgöra en värdeminskning så för att vara säker på att få full återbetalning rekommenderas det att returnera varorna i originalförpackning.

Dessutom bör du se till att varorna är säkert förpackade när du returnerar dem. Du ansvarar för paketet/varorna tills vi tar emot dem. Spara kvittot från sändningen samt spårningsnummer, om möjligt.

REKLAMATION
Om du köper varor som har ett fel gäller den danska köplagen.

Du kan göra din reklamation inom 24 månader från leveranstidpunkten genom att rikta din reklamation till oss på Kuglegårdsvej 1-5, 1434 Köpenhamn K, via vårt kontaktformulär eller +45 70 22 75 23. Du måste dock alltid göra din reklamation inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet. Vi rekommenderar att du lämnar in din reklamation så snart som möjligt och inom 2 månader efter att du först märkte felet.

Vänligen registrera din reklamation med hjälp av vårt reklamationsformulär och vi återkommer till dig så snart som möjligt. Om reklamationen godkänns erbjuder vi dig återbetalning eller utbyte. Om reklamationen inte är giltig är du välkommen att göra en retur. Kom ihåg att varorna alltid måste returneras i originalförpackningen. Returkostnaden står du för.


KLAGOMÅL TILL MYNDIGHET
Om vi inte kan komma överens om hanteringen av reklamationen, kan du lämna in ett klagomål till EU:s plattform för tvistlösning online. Om du vill använda EU:s plattform för tvistlösning online kan du använda denna länk: http://ec.europa.eu/odr

Vid inlämning av ett klagomål måste du ange denna e-postadress: info@fermliving.com