Användarvillkor

Dessa villkor tillämpas på privatkonsumenters köp av varor i ferm LIVINGs webbshop. Det är inte möjligt att ange VAT/organisationsnummer i webbshoppen. Om du vill handla på uppdrag av ett företag, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär. Om du gör en beställning i webbshoppen på uppdrag av ett företag inom EU är det du som är ansvarig för att kräva momsen, inte ferm LIVING ApS. 

Webbplatsen ägs av ferm LIVING ApS, Kuglegaardsvej 1-5, 1434 Köpenhamn K, Danmark, telefon: +45 7022 7523, e-post: info@fermliving.com, CVR.: 30070186.

Köpeavtal ingås på danska, engelska eller svenska och är juridiskt bindande när du får en orderbekräftelse. Alla priser och erbjudanden på webbshoppen är utan förpliktelse.

Betalning

Vi accepterar betalning med Visa, MasterCard, Shop Pay, Apple Pay, Google Pay och Klarna. Vi tar inte ut några kreditkortsavgifter. Beloppet debiteras inte förrän varorna har skickats.

Om du har beställt flera varor och en av dem är restnoterad, debiteras betalningen för dessa varor under dagen då de skickas.

Klarna

I samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi dig följande betalningsalternativ. Betalning ska ske till Klarna.

  • Betala direkt. Klarna.
  • Delbetalning med Klarna.
  • Köp nu, betala senare med Klarna.

Mer information och Klarnas användarvillkor hittar du här. Allmän information om Klarna hittar du här. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och i enlighet med informationen i Klarnas integritetspolicy.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalningsalternativ kommer vi att vidarebefordra vissa delar av dina personuppgifter, såsom kontakt- och orderuppgifter, till Klarna för att Klarna ska kunna bedöma om du kvalificerar dig för deras betalningsalternativ och för att anpassa betalningsalternativen till dig. Allmän information om Klarna hittar du här. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och i enlighet med informationen i Klarnas integritetspolicy.

Klarna general kundservice

Priser

Du kan välja att få våra priser angivna i SEK. Priserna inkluderar 25 % moms.

Fraktkostnader tillkommer utöver priset - se fraktkostnader nedan.

Förbeställning av varor

Det är möjligt att förbeställa utvalda artiklar i vår webbutik. Det kommer att vara tydligt markerat på varan om det är möjligt att förbeställa. På varan, i varukorgen och på din orderbekräftelse ser du förväntat leveransdatum för produkten. När du förbeställer en vara drar vi inte beloppet förrän vi skickar den – istället reserveras beloppet på ditt betalkort tills vi är redo att skicka varan. När vi är redo att skicka din vara skickar vi ett e-postmeddelande till dig.

Du kan avbeställa din beställning när som helst före leveransen. Om du vill avbryta en förbeställning, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

OBS: Du kan inte köpa en förbeställd artikel samtidigt som en produkt som finns i lager. Om du vill beställa flera artiklar, vänligen gör flera beställningar.

Tillverkade på beställning

Vi erbjuder ett urval av möbler som tillverkas på beställning. Det är tydligt markerat på varan om det är en beställningsvara. Det förväntade leveransdatumet för produkten anges tydligt på produktsidan, i kassan och på din orderbekräftelse. När du beställer en "Made to order"-produkt så tillverkas produkten speciellt för dig - vilket innebär att du kan förvänta dig en längre leveranstid än vanligt. Du debiteras samtidigt som du gör din beställning. Observera att produkter som tillverkas på beställning inte kan avbeställas eller returneras.

Vi strävar efter att tillhandahålla det mest exakta beräknade ankomstdatumet för beställningsvaror. Leverans av beställningsvaror kan dock försenas på grund av oförutsedda omständigheter (förseningar från leverantören, från fraktbolaget, naturkatastrofer etc.). Vi gör naturligtvis vårt bästa för att hålla dig informerad om eventuella förseningar av din beställning. När vi är redo att skicka dina beställningsvaror skickar vi ett e-postmeddelande till dig.

OBS: Du kan inte köpa en produkt som tillverkas på beställning samtidigt som en produkt som finns i lager. Om du vill beställa varor, vänligen gör flera beställningar.

Presentkort

Hur kontrollerar jag saldot på mitt presentkort?

Du kan alltid kontrollera saldot på ditt presentkort online via länken i e-postmeddelandet med presentkortet. Om du inte längre har e-postmeddelande med presentkortet kvar så kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär för att få ett nytt e-postmeddelande skickat till dig.

OBS: Om du fick presentkortet som en gåva kommer e-postmeddelandet att skickas till gåvogivaren.

Förlust av presentkort

Ett presentkort är ett innehavarinstrument och ska därför betraktas som kontanter. Den som använder presentkortet kan använda det som betalning. Ingen ytterligare identifiering av personen krävs. Även om du har en bekräftelse från gåvogivaren eller ett kvitto, måste vi tyvärr insistera på att endast presentkortet i sig är av värde för innehavaren. Presentkort som har förkommit eller som har löpt ut för mer än ett år sedan ersätts inte.

Beställningens förlopp

Så gör du en beställning

Vår webbshop fungerar på följande sätt:

Lägg de produkter du önskar i varukorgen genom att klicka på knappen ”Lägg i varukorgen” (du hittar knappen under varje produkt). När du har samlat ihop de varor du vill köpa klickar du på ”Vagn” längst upp till höger på sidan. Då öppnas ett fönster med en kundvagn som innehåller dina produkter. Här kan du klicka på ”Gå till kundvagn”. Du måste kryssa i rutan ”Jag accepterar ferm LIVINGs villkor och anvisningar” innan du kan gå vidare till kassan. Vi rekommenderar att du läser igenom villkoren. Observera att om du vill ändra antalet produkter (lägga till/ta bort) måste du gå tillbaka, ändra antalet på sidan ”Vagn” och sedan godkänna villkoren en gång till. All information som du redan har angett sparas, så du behöver inte göra om något. Om du vill radera den information som du redan har angett, kan du läsa hur du gör i vår cookiepolicy.

När du klickar på ”Gå till kassan” kommer du till vår kassa. Här kan du skriva in ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress för leverans (du kan välja att registrera dig för vårt nyhetsbrev när du skriver in din e-postadress, men det är inte obligatoriskt). Logga in för att använda dina sparade uppgifter och göra en snabbare betalning. När du gör det godkänner du att vi sparar dina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du kan när som helst mejla till oss och be oss radera dina uppgifter genom att kontakta oss här. När du har skrivit in alla dina uppgifter visas de tillgängliga fraktmetoderna för varorna i din kundvagn. (Observera att en stor mängd produkter kan begränsa valet av leveransmetod på grund av specialtransport). När du har valt leveransmetod visas det totala priset för din beställning till höger på skärmen, precis under beställningsöversikten.

När du har valt önskad leveransmetod kan du välja betalningsmetod. Observera att om du har valt PayPal eller Klarna skickas du till deras inloggningssida för att slutföra ditt köp. När du har valt betalningsmetod klickar du på ”Betala nu”. Du omdirigeras då till ett säkert och krypterat betalningsfönster. När detta är gjort omdirigeras kommer du till ”Tack för din beställning”-sidan där du kan granska ditt kvitto. Du får strax därefter en beställningsbekräftelse via e-post. Du kan skriva ut kvittot med hjälp av utskriftsfunktionen på din dator. Syftet med kvittot är endast att ge dig en överblick och få dokumentation på att vi har tagit emot din order. Det är inte ett godkännande av din beställning. Köpeavtalet upprättas när beställningen bekräftas i ett mejl (beställningsbekräftelse). Vi sparar kvitton och beställningsbekräftelser (köpeavtal) för att kunna administrera din beställning på ett effektivt sätt – se vår integritetspolicy.

Leveranstid och fraktkostnader

*Nedanstående fraktpriser är vägledande och inte för specifika produkter. Fraktpriserna kan variera beroende på antalet produkter och volymen av dessa i din varukorg. För det specifika priset för din beställning, vänligen gå till kassan och välj ditt leveransland. Xpress-leveranser är inte föremål för fri leverans.

Vi behandlar din beställning så snabbt som möjligt. Alla beställningar behandlas på vårt lager i Danmark inom 1-3 arbetsdagar. Alla kunder som betalar med kreditkort kommer dock att bli föremål för valideringskontroller och ferm LIVING förbehåller sig rätten att försena en beställning om vi anser att ytterligare säkerhetskontroll är nödvändig. När din beställning har skickats kommer vi att skicka ett e-postmeddelande med spårningsnumret för paketet.

Vi levererar inte till postboxar.

Om leveransen verkar skadad ber vi dig att ta emot den med reservation. Om innehållet är skadat, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Nedan följer de beräknade leveranstiderna från det att paketet skickas från vårt lager. Om du gör din beställning före kl. 14.00 skickas den samma dag.

GLS-leverans: 2-4 arbetsdagar
PostNord-leverans: 2-4 arbetsdagar
Expressleverans: 1-2 arbetsdagar
Schenker Hemleverans: 2-6 arbetsdagar

Priser

Köp under 1250 SEK: från 40 SEK
Köp över 1250 SEK: fri leverans*
*Inkluderar ej leveranser av möbler och större föremål (Schenker- och Xpressleveranser).

Leverans av möbler och större föremål

När du beställer möbler eller större varor kommer de att skickas med en speciell kurir till din leveransadress. Alla kunder inom EU kommer att kontaktas via e-post angående leveranstidpunkten. Du kan välja leverans inom de närmaste tre kommande vardagarna mellan 07.00-17.00. Vänligen se till att vara hemma på adressen vid leverans. Om du inte är hemma vid avtalad leveranstid kan din vara komma att returneras till lagret. I så fall ber vi dig kontakta oss för vidare hjälp.

Översikt över specialkurirtjänster

Xpress Leverans

Paketet levereras till trottoaren, och om detta inte är möjligt så nära din leveransadress som möjligt. Du är ansvarig för att få leveransen från trottoaren in i ditt hem. Denna tjänst inkluderar inte borttagning av förpackningsmaterial eller pallar. Vänligen notera att DSV skickar varorna med FedEx eller TNT. Du kommer att få din spårningsinformation direkt från DSV, FedEx eller TNT.

Schenker Hemleverans vid trottoarkanten

Paketet levereras till trottoaren, och om detta inte är möjligt så nära din leveransadress som möjligt. Du är ansvarig för att få leveransen från trottoaren in i ditt hem. Denna tjänst inkluderar inte borttagning av förpackningsmaterial eller pallar.

Vänligen notera

Leverans till öar utan broar kan vara föremål för en extra fraktavgift och en sådan avgift visas inte på din orderbekräftelse. I sådana fall kommer vi att kontakta dig direkt med en reviderad fraktoffert och be dig att bekräfta din beställning på nytt.

Rätt till avbeställning

Privatpersoner har rätt att avbeställa inom 14 dagar utan angivande av skäl. Ångerfristen löper 14 dagar räknat från den dag då du eller annan person utsedd av dig, har tagit de sista varorna i besittning (14 dagars ångerfrist gäller även reavaror).

Om du har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna vid samma tillfälle, löper ångerfristen från den tidpunkt då du eller annan person utsedd av dig, har tagit de sista varorna i fysisk besittning.

Om tidsfristen löper ut på en nationell helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton förlängs tidsfristen till nästkommande arbetsdag.

Delvis avbeställning

Som regel gäller ångerrätten endast om hela köpet återlämnas. Vi erbjuder dock möjligheten att du kan returnera delar av ditt köp, till exempel om du köpt en Wire Basket och en Plant Box och vill behålla Wire Basket, men returnera Plant Box. Förfarandet och villkoren är desamma som när du avbeställer hela beställningen (se mer information i stycket "Ångerrätt"). Vid delvis avbeställning återbetalas dock inte fraktkostnaden.

Hur du utnyttjar din ångerrätt

Du kan annullera beställningen genom att meddela oss. Kontakta oss via vårt kontaktformulär eller telefon +45 7022 7253 och informera oss om vad du vill returnera.

Du kan inte utnyttja din ångerrätt genom att vägra ta emot varan vid leverans eller genom att låta bli att hämta ut den, utan att samtidigt meddela oss att du vill returnera den.

Ångerfristen för avbeställning hålls om du meddelar oss och gör avbeställningen innan tidsfristen löper ut.

Återlämnande av varan och återbetalning

Om du har avbeställt en order ska du skicka varorna till:

ferm LIVING
C/O DSV Solutions A/S
Mossvej 27
Port 682-696
8700 Horsens
Danmark

utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att du meddelat oss om din avbeställning. Tidsfristen hålls om du returnerar varan innan utgången av de 14 dagarna. Varorna kan inte skickas med Cash on Delivery-tjänst (COD) eller utan distribution.

Porto samt eventuella andra kostnader i samband med returen såsom säker förpackning, betalas av dig som kund. Om ett paket inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att dra av de kostnader vi haft från köpesumman innan återbetalning sker. Var uppmärksam på att vissa transportörer tar ut en avgift om paketet inte hämtas ut.

Vid retur är du ansvarig för att förpacka varorna på ett säkert sätt. Du står för risken för varorna från och med leveranstillfället. Du ansvarar för att paketet kommer fram till vårt lager, vi rekommenderar därför att du använder spårbart paket så att du kan följa försändelsen.

Observera: Returpaketet måste skickas med "dörr till dörr"-leverans. Returpaket som levereras till paketbutiker kan inte behandlas och kommer att returneras till avsändaren.

Returkostnaderna i Danmark upp till 2 kg förväntas inte överstiga 150 SEK om varorna skickas som ett paket.

Vissa varor kan på grund av sin storlek inte skickas med vanlig post utan måste returneras med en särskild transportör. Detta gäller de flesta möbler såsom hyllsystem, skrivbord, bord, sidobord, stolar, soffor, dagbäddar etc.

Kostnaden för retur med specialkurir brukar börja på 1200 SEK. Returkostnaden beror på godsets vikt och volym samt avståndet. Vanligtvis finns det ett fast pris per kilometer. Observera att det kan förekomma prisskillnader beroende på vilken transportör som väljs. Du kan få erbjudanden om priset för att returnera dina varor genom att kontakta en transportör.

Standardformulär för avbeställning

(Detta formulär ska endast fyllas i och returneras när ångerrätten utnyttjas)

Till:
ferm LIVING ApS
Kuglegaardsvej 1-5
1434 Köpenhamn K.

Jag vill utnyttja min ångerrätt i ett köpeavtal avseende följande varor/tjänster:
Beställningsdatum:
Mottagits, datum:
Köparens namn:
Köparens adress:
Köparens signatur:
Datum:
(endast om innehållet i formuläret ges på papper)

Återbetalning

När du utnyttjar din ångerrätt för hela köpet återbetalar vi hela beloppet för köpet, inklusive eventuella standardfraktkostnader. Om du väljer en dyrare leveransform än vår standardleverans återbetalar vi dock inte eventuella extra kostnader som är förknippade med den dyrare leveransformen.

Vid delvis avbeställning återbetalar vi inte fraktkostnaderna.

Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar från den dag då vi mottog ditt meddelande. Vi förbehåller oss dock rätten att hålla inne returbetalningen tills vi har mottagit de varor som du har returnerat, eller tills du har visat upp dokumentation som bekräftar att du har returnerat varorna innan vi har mottagit dem.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit de returnerade varorna eller du har skickat dokumentation som visar att du har returnerat varorna.

Vi kommer att genomföra återbetalningen via samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga betalningen om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat. Du debiteras aldrig några avgifter till följd av återbetalningen.

Provning av varor och förpackningar

Du ansvarar endast för eventuell värdeminskning som beror på att du hanterat varan på annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastställa varans karaktär och egenskaper samt hur den fungerar. Du får undersöka varan på samma sätt som man kan och får göra i en fysisk butik, men du får inte börja använda den, t.ex. genom att ta bort eventuella klistermärken eller hängetiketter. Om du har använt varan på ett sätt som inte är tillåtet i en fysisk butik och det medför att vi inte kan sälja den vidare eller sälja den till fullt pris igen, får du räkna med att vi drar av värdeminskningen från din ersättning. Om varan inte längre har något marknadsvärde kommer vi inte att ersätta ditt köp.

Avsaknad av originalförpackning kan innebära en värdeminskning så för att vara säker på att få full återbetalning rekommenderas att varan returneras i originalförpackning.

Dessutom bör du se till att varorna är säkert förpackade när du returnerar dem. Du är ansvarig för paketet/varorna tills vi tar emot dem. Spara kvitto på att du skickat varan samt spårningsnummer, om möjligt.

Reklamation

Om du köper en vara som har ett fel gäller svensk lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt den svenska konsumentköplagen.

Du kan göra din reklamation inom 36 månader från leveranstillfället genom att skicka denna till ferm LIVING, Kuglegårdsvej 1-5, 1434 Köpenhamn K, kontakta oss via vårt kontaktformulär eller telefon +45 70 22 75 23. Du måste dock alltid göra din reklamation inom "rimlig tid" från det att du upptäckt felet. Vi rekommenderar att du reklamerar så snart som möjligt och inom 2 månader från det att du först märkte felet.

Om du behöver rapportera ett problem med en vara kan du göra det här genom att använda vårt formulär för krav. Varan/varorna i fråga måste ha köpts i den officiella ferm LIVING-webbshoppen. Om varan/varorna har köpts hos en av våra återförsäljare, vänligen kontakta inköpsstället direkt.

Följ länken till vårt formulär för reklamation här.

När formuläret för produktreklamation har fyllts i och skickats via länken kommer vi att återkomma till dig inom 3 arbetsdagar. Om du har några frågor angående reklamationsprocessen, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Klagomål till myndighet

Om vi inte kan komma överens om hanteringen av reklamationen kan du lämna in ett klagomål till EU:s tvistlösning online, du använder denna länk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av klagomål måste du ange följande e-postadress: info@fermliving.com.

Lagar och domstol

Dansk lag ska tillämpas på alla köp som görs i webbshoppen, och platsen är Köpenhamns tingsrätt. Vid köp från och leverans utanför Danmark kan dock absolut nationell lagstiftning gälla.

Friskrivningsklausul

ferm LIVING kan när som helst ändra innehållet på denna webbplats. ferm LIVING kan inte hållas ansvarigt för eventuella skador som orsakas till följd av användning av webbplatsen eller för den delen bristande tillgång till webbplatsen.

Fair use policy

Vår policy för skälig användning anger riktlinjer och förväntningar för användning av kampanjkoder, rabatter, gåvor och erbjudanden i vår webbutik. Syftet med denna policy är att säkerställa en exceptionell shoppingupplevelse för alla kunder och samtidigt hindra beteenden som utnyttjar våra tjänster, andra kunder, vår verksamhet eller miljön.

Kampanjkoder och rabatter är avsedda för kundernas personliga bruk och njutning. Vi förväntar oss att kunderna använder dessa koder på ett ärligt och rättvist sätt.

Exempel på oärlig användning inkluderar, men är inte begränsat till, följande:

1. Delning av kampanjkoder med personer som inte är berättigade eller auktoriserade att använda dem.
2. Delta i bedrägliga aktiviteter i syfte att erhålla obehöriga kampanjkoder eller rabatter.
3. Att tillhandahålla falsk eller vilseledande information för att framstå som berättigad till en kampanjkod eller att förvränga behörighetskriterierna.

För att skydda vårt företag och säkerställa rättvis behandling av alla kunder förbehåller vi oss rätten att vidta nödvändiga åtgärder om vi misstänker oärlig användning av kampanjkoder. Dessa åtgärder kan innefatta, men är inte begränsade till, följande åtgärder:

1. Vi kan verifiera att kunder som använder kampanjkoder är berättigade genom att begära ytterligare information eller dokumentation.
2. I fall där en överträdelse misstänks kan vi tillfälligt avbryta kundens beställning medan vi genomför en utredning för att förhindra ytterligare missbruk.
3. Vi kan annullera alla förmåner som erhållits genom oärlig användning av kampanjkoder.
4. Vi förbehåller oss rätten att neka eller annullera en beställning om vi har rimliga skäl att tro att kunden försöker begå bedrägeri eller utnyttja våra tjänster för att erhålla kampanjkoder på ett olämpligt sätt.

Vi värdesätter integriteten i våra kampanjer och rabatter, och vi uppskattar ditt samarbete när det gäller att följa dessa riktlinjer. Genom att göra det kan vi upprätthålla en rättvis och trevlig shoppingupplevelse för alla våra kunder.

Rättigheter

Alla rättigheter till varumärket ”ferm LIVING” ägs av ferm LIVING ApS. Det är inte tillåtet att använda ferm LIVING ApS:s varumärken utan uttryckligt medgivande. Du kan kontakta ferm LIVING via telefon eller e-post för att få medgivande. Upphovsrätten till webbplatsens design samt texter och bilder tillhör ferm LIVING ApS. Texterna får dock återges med korrekta referenser. Vidare är det tillåtet att länka till allt material på denna webbplats. ferm LIVING har alla designrättigheter för de produkter som visas på webbplatsen. All produktion, marknadsföring eller försäljning av kopior av produkterna betraktas som en kränkning av ferm LIVINGs immateriella rättigheter.

Imprint

Ansvarig för innehållet på fermliving.se:

ferm LIVING ApS
Kuglegårdsvej 1-5
DK-1434 Köpenhamn K
VD: Peter M. Vedel

Kontakt:
+45 7022 7523

Vid tekniska problem eller frågor relaterade till innehållet på denna webbplats, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

CVR-nummer: 30070186

Klagomål till myndighet:

Om vi inte kan komma överens om hanteringen av ett ärende, kan du lämna in ett klagomål till EU:s plattform för online-tvistlösning. Om du vill använda EU:s plattform för online-tvistlösning, kan du använda denna länk: http://ec.europa.eu/odr
När du lämnar in ett klagomål måste du ange denna e-postadress: info@fermliving.com

 

Ladda ner våra allmänna villkor här.

 

Uppdaterad den 16 augusti 2024.