Fantastiska Vänner

Ett besök i blandade medier-konstnären Leise Dich Abrahamsens ateljé i Köpenhamn var startpunkten för ferm LIVINGs kollektion av fyra dekorativa varelser som väcker fantasin.

När ferm LIVINGs designteam besökte Leise Dich Abrahamsens färgstarka ateljé i Frederiksberg, fick de syn på en liten papier-machéfigur på en hylla. Med sin slingrande form, fem knubbiga ben och rynkiga yta, liknade den för en åskådare en krokodil, för en annan en häst.

“Det vackra med kollektionen är att varje design är öppen för tolkning,” säger Leise om sitt samarbete med ferm LIVING — fyra papier-machévarelser formade med igenkännliga drag som kombinerats på okonventionella sätt.

Leise Dich Abrahamsen är en konstnär baserad i Köpenhamn som främst arbetar med måleri och grafisk konst. Genom att använda ett alfabet av universella symboler – t.ex. en prick eller en linje – och igenkännliga former, har hennes verk en känsla av det bekanta och en närvaro

“Min ateljé är ofta en provbädd för kreativ lek,” förklarar hon. “Jag hade arbetat med en rolig teknik, att forma en serie varelser från papier-maché innan var och en dekorerades med handmålade prickar, fläckar eller ränder. Det var snabbt och kul.”

Designteamet blev förälskat i Leises design och ville autentiskt fånga det intuitiva, okomplicerade sättet hon arbetar med sina händer, och hur hon använder enkla material och tekniker för att väcka varelserna till liv.

Varelserna var aldrig designade med ett specifikt syfte eller funktion – eller ens ett specifikt djur – i åtanke. Istället var de ett konstnärligt experiment:

“Min avsikt var att skapa något tilltalande och roligt med ett överraskningsmoment. Något bekant men gåtfullt. Ibland behöver idéerna i mitt huvud ta fysisk form. Det här var ett sådant tillfälle,” tillägger hon.

Leise arbetade om de ursprungliga proportionerna till en större skala och handgjorde prototyper för formar.

“Vi har arbetat i nära samarbete med vår partner i Indien för att fånga Leises sensibilitet. Det var viktigt för oss att behålla den handgjorda känslan av varje stycke,” förklarar Emma Cook från designteamet.

Bildtext
Bildtext

I fabriken i Indien fylls formarna med komprimerad papier-machémassa och när de torkat målas mönster för hand.

Användningen av papier-maché ger designerna en rå, naturlig yta som framhäver de subtila detaljerna och unika dragen hos varje objekt, medan handmålning säkerställer att inget föremål är det andra likt. Varje litet tillägg eller bortfall — ett extra ben, en ofullkomlig rand eller en saknad prick — bidrar till känslan av hantverk och karaktären hos varje stycke.

“Jag gillar verkligen imperfektioner. Jag har alltid använt dem i mitt arbete. Om jag till exempel har spillt färg på ett papper, använder jag det till min fördel och inkorporerar det i designen. Dessa varelser är medvetet imperfekta,” noterar Leise.

“Min avsikt var att skapa något tilltalande, roligt och med ett överraskningsmoment. Något bekant men gåtfullt. Ibland behöver idéerna i mitt huvud ta fysisk form. Det här var ett sådant tillfälle.”

De dekorativa objekten kan stå tillsammans eller ensamma i ett barnrum, men kan också pryda en hylla i ett vardagsrum eller ett skrivbord på ett kontor. Deras tvetydiga former inbjuder till samtal och lek, och de aktiverar fantasin med sitt lekfulla utseende.

“Medan jag ser en serie roliga och dekorativa varelser som påminner mig om föremål jag hade som barn, särskilt en figur från Japan som var helt magisk, gillar jag tanken på att saker inte behöver vara så uppenbara. Folk kan tolka dessa varelser på sitt eget sätt, och ge dem en mening och ett sammanhang som är relevant för dem,” säger Leise.