”Vi har bott här i 17 år,” berättar Isis, ”Det är vårt familjehem, även om vår äldsta, Aliocha, nyligen flyttade ut för att studera ingenjörsvetenskap. Byggnaden är verkligen vacker och blev byggd på 1930-talet. Eftersom jag bor på den vänstra banken och arbetar i första arrondissementet, tar jag mig ofta till och från jobbet till fots eller på elcykel – det är alltid underbart att korsa Seine och gå genom det antika distriktet.” Isis hem, som sträcker sig över tre våningar, är verkligen en smältdegel av klassisk och modern design: höga tak, breda paneler och orörda taklister refererar till den arketypiska bilden av parisisk arkitektur från förkrigstiden, medan en blyertsblå harts täcker alla golv och ett nätverk av nyligen tillagda metallbalkar sprider sig genom rummen och länkar dem samman.
Vid första anblicken kan man tto att Isis är en infödd parisare, men hon föddes och växte upp på den spanska ön Ibiza, och flyttade först till Paris som ung vuxen för att studera litteratur och film. ”Jag växte upp i en mycket stark motkultur med mina konstnärliga föräldrar – det var 1970-tal och vi bodde i ett litet hippiesamhälle,” berättar Isis. Man skulle kunna säga att Isis, efter att ha blivit uppfostrad av konstnärer, har kreativitet i sitt DNA, men föräldrarna var inte de enda som väckte hennes initiala intresse för design: ”Min farbror, som bara är tio år äldre än mig, arbetade på YSL i början av 90-talet. Han förmedlade mycket av sin designsmak till mig, och jag älskar fortfarande estetiken från den perioden.”
Efter att ha avslutat sina studier arbetade Isis som förlagsassistent och senare som programledare på olika barnprogram. I 13 år arbetade hon både framför och bakom kameran, producerade inslag samt ledde dem. När Isis så småningom började sin resa med MilK 2003, var det en fusion av hennes många talanger och erfarenheter: hennes utbildning i litteratur, hennes erfarenhet av barnunderhållning, hennes tid inom förlagsbranschen och inte minst hennes erfarenheter som mor. Hennes mål? Att erbjuda en modern resa in i barndomens värld, eller som hon så träffande uttrycker det, ”att skildra familjelivets konst.”
”Jag växte upp i en mycket stark motkultur med mina konstnärliga föräldrar – det var 1970-tal och vi bodde i ett litet hippiesamhälle.”
En upplaga av MilK Magazine är idag fylld med det senaste inom hållbart mikromode, barninteriörer och familjevänliga resmål, samt artiklar som handlar om tänkvärda, viktiga frågor som påverkar moderna familjer, såsom att uppfostra ett barn med funktionsnedsättning, mindfulness för alla åldrar och teknikens inverkan på ett barns kognitiva utveckling. MilK Magazine publiceras kvartalsvis på både franska och engelska, och har utvidgats till att inkludera en designpublikation – MilK Décoration – samt japanska, koreanska och kinesiska upplagor. Isis innehar för närvarande titeln som chefredaktör och redaktionell direktör på MilK, samt som direktör på FOVEA – en kreativ och konsulterande byrå hon startade för 6 år sedan. I kölvattnet av alla dessa prestationer förblir Isis ödmjuk. ”Jag hoppas att jag har skapat unika och inspirerande tidskrifter,” säger hon blygsamt. ”På MilK bryr vi oss om skönhet och hållbarhet, och i ett traditionellt land som Frankrike är det inte alltid lätt att lyfta fram en ny livsstil.”
Isis självsäkerhet i att prova nya saker avspeglas verkligen i hennes hem. Hennes omfattande keramiksamling, som hon beskriver som sin hobby, inkluderar verk av konstnärer från Memphisrörelsen, ett italienskt designkollektiv som växte fram i Milano på 80-talet. De avvisade minimalismen från mitten av seklet och omfamnade istället livliga färger och geometriska former i en skärningspunkt mellan Art Deco, Popkonst och Kitsch. Man kan känna denna rebelliska ådra genomgående i Isis hem – inte minst i de svarta metallbalkarna och perforerade metallväggarna som löper genom hemmet och står i skarp kontrast till de ursprungliga 1930-tals taklisterna och stuckaturen.
”Metallbalkarna spelar en funktionell roll genom att låta oss omfördela utrymmena och omstrukturera den ursprungliga planlösningen från 30-talet,” förklarar Isis. ”De introducerar också ett oväntat och modernt element i utrymmet. Jag gillar att blanda modern design med brutalism och vintage.” Balkarna, designade och installerade för sex år sedan av den italienska arkitektbyrån UdA (numera MARCANTE–TESTA), är baserade på ett unikt ställningssystem av metallrör och perforerad plåt, och möjliggör skapandet av öppna, gemensamma utrymmen idealiska för familjelivet, samt skapandet av nya och funktionella utrymmen som den tidigare planlösningen saknade.
Ett sådant utrymme är det anslutna huvudbadrummet, endast åtskilt från sovrummet av färgat glas och perforerade metallskärmar. Här kontrasteras metallbalkarnas linjära linjer av en krämfärgad spiral, också formad av metall, som Isis lekfullt använder som en handdukshängare. Det är det som är det magiska i denna unika parisiska lägenhet – även om den är fylld med djärva, vackra designelement, är allt gjort med en känsla av lätthet och glädje. När man frågar vad som gör ett hem, är Isis svar enkelt: ”familjeminnen, föremål från våra resor och den nonchalanta närvaron av vår katt.”